Platforma e-learningowa – zalety i wady e-learningu

Angielski przez Skype – tak czy nie?
10 września 2019

Uczysz się gdzie chcesz i kiedy chcesz. Brzmi świetnie, prawda? Faktycznie trudno przecenić zalety swobody nauki w tej formule, choć i ona nie jest doskonała.

Taka forma e-learningu (czyli nauki w sieci, wykorzystującej media elektroniczne i odpowiednią metodykę), w której sami wybieramy i czas i miejce to uczenie się asynchroniczne (asynchronous learning). Każdy pracuje w swoim czasie, w swoim tempie. Ma to wiele zalet i nic dziwnego, że takie zdalne nauczanie staje się coraz popularniejsze.

Oszczędność czasu jest podwójna – odpada czas dojazdu, bo możemy pracować z dowolnego miejsca, a poza tym łatwiej wpasować pracę na platformie e-learningowej w nasz codzienny grafik. Do tego nie czakamy aż inni skończą to, co my już mamy zrobione.

Swoboda wyboru tempa pracy daje nam ponadto możliwość spokojnego przyswajania nowych treści: bez pośpiechu, bez zadyszki, poświęcając tyle czasu ile akurat mamy czy potrzebujemy. Nie zawsze przecież jesteśmy w takiej samej formie. W razie potrzeby możesz powtarzać treści wielokrotnie czy zrobić przerwę. I powrócić do pracy w dogodnym momencie.

Platforma e-learningowa daje Ci łatwy dostęp do różnych źródeł wiedzy. Usprawnia ćwiczenia na gramatykę i słownictwo. Pomaga śledzić postępy w nauce i ułatwia prowadzenie jej w toku indywidualnym.

Elastyczność, indywidaulizacja i personalizacja to najważniejsze, ale nie jedyne zalety uczenia się na platformie e-learningowej. Nad czytaniem i słuchaniem (czyli umiejętnościami receptywnymi) szybciej i skuteczniej popracujemy na platformie e-learningowej (czy generalnie przez asynchroniczny e-learning) niż na zajęciach w klasie (Zang, D. i Zhao, J.L. „Can E-learning Replace Clasroom Learning”, 2004). Lepiej się czyta w swoim tempie niż razem z innymi w wyznaczonym z góry czasie, prawda?

Może się już zaczynasz zastawiać czemu e-learning nie zastępił tradycyjnych form nauki skoro ma tyle zalet. Coż, nic nie jest doskonałe. E-learning też ma swoje wady.

Asynchroniczność daje swobodę wyboru czasu, w którym się uczymy, ale jednocześnie izoluje nas od innych. W momencie, gdy pojawia się wątpliwość, pytanie czy problem ze zrozumieniem nie mamy kogo zapytać i musimy radzić sobie sami.

Obecność innej, podobnie myślącej, osoby i wspólna praca nad problemem jest bardzo stymulująca. Nie mamy tej stymulacji, gdy pracujemy samodzielnie.
Wreszcie pojawia się problem z utrzymaniem motywacji. Samodzielna nauka przypomina trochę samodzielne ćwiczenia na siłowni. Scenariusz – znany większości z nas – wygląda mniej więcej tak: zaczynamy z wielkim entuzjazmem, po paru tygoniach ćwiczeń zaczynamy się nudzić i z coraz mniejszym zapałem na tę siłownię przychodzimy. Z czasem powody, żeby dziś sobie siłownię darować wydają nam się coraz ważniejsze. Jeśli w dodatku co 6-8 tygodni nie zmienimy zestawu ćwiczeń, to organizm się do nich przyzwyczaja i dają one mniejsze efekty. Stwierdzamy, że to bez sensu i odpuszczamy. Analogiczny schemat pojawia się przy nauce języka. Dlatego bardzo niewiele osób jest w stanie opanować język obcy samodzielnie. Problem wcale nie leży w dostępie do odpowiednich narzędzi i materiałów.

Do tego platforma e-learningowa jest, niestety, kosztowna. Opracowanie i wdrożenie konkretnego kursu jest wielkokrotnie droższe niż przy metodzie tradycyjnej. Pochłania mnóstwo czasu i wymaga zaangażowania specjalistów z różnych dziedzin.

Platforma e-learningowa jako podstawowe narzędzie nauki niekoniecznie się więc sprawdza. Natomiast jako narzędzie wspomagające jest świetna. I takie jej wykorzystanie znajdziecie tutaj. Posłuży nam jako repozytorium materiałów, narzędzie do ćwiczenia gramatyki i słownictwa oraz do monitorowania postępów, a także do kooperatywnego uczenia (cooperative learning).

Najlepszse efekty daje bowiem blended learning (B-learning) czyli mieszana (zintegrowana, hybrydowa) metoda kształcenia, łącząca tradycyjne metody nauki (bezpośredni kontakt z prowadzącym) z aktywnościami prowadzonymi zdalnie za pomocą komputera.